Czy do ewaluacji działalności naukowej (przy pierwszej ewaluacji) możliwe jest uwzględnienie dorobku osoby zatrudnionej na tzw. drugim etacie?
W procesie ewaluacji uwzględniane będą osiągnięcia osób prowadzących działalność naukową zatrudnionych w podmiocie ewaluowanym, które złożyły oświadczenia o reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie naukowej, o którym mowa w art. 343 ust. 7 i 8 ustawy oraz złożyły oświadczenia o zaliczeniu do liczby N pracowników prowadzących działalność naukową w danej dyscyplinie naukowej, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy, albo nie złożyły takiego oświadczenia, ale pozostawały w zatrudnieniu w pomiocie na stanowisku związanym z prowadzeniem działalności naukowej na podstawie stosunku pracy, w sposób ciągły przez co najmniej 12 miesięcy.
Aby dane osiągnięcie mogło być wykazane w procesie ewaluacji, pracownik podmiotu powinien złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 13 ustawy, upoważniające ten podmiot do wykazania swoich osiągnięć w ramach danej dyscypliny/dyscyplin. Do decyzji pracownika należy, w którym z podmiotów, w których jest zatrudniony złoży on ww. oświadczenie. Należy jednak podkreślić, że dane osiągnięcie może być wykazane w ewaluacji przez osobę będącą jego autorem tylko raz i tylko w ramach jednej dyscypliny.
W jaki sposób następować będzie weryfikacja, czy rzeczywiście osoba prowadzi działalność naukową we wskazanych przez siebie dyscyplinach i we wskazanym wymiarze?
Przepisy dotyczące ewaluacji nie przewidują bezpośredniej weryfikacji osób prowadzących działalność naukową odnośnie do prowadzenia działalności naukowej w ramach dyscyplin i wskazanym wymiarze.
Należy jednak podkreślić, że w przypadku każdego pracownika, który spełnia warunki określone w § 11 ust. 1 pkt 1 lub 3 i w okresie objętym ewaluacją był zatrudniony ewaluowanym podmiocie przez co najmniej 24 miesiące (36 miesięcy w przypadku najbliższej ewaluacji § 37 pkt 1 rozporządzenia), wskazał ewaluowaną dyscyplinę w oświadczeniu o reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie ale nie upoważnił ewaluowanego podmiotu do wykazania w ocenianej dyscyplinie żadnej publikacji, o której mowa w § 8 pkt 1 albo 3 albo w § 12 ust. 6 rozporządzenia, będzie miała zastosowanie sankcja polegająca na zmniejszeniu o 3 sumy udziałów jednostkowych w publikacjach naukowych uwzględnianych w ocenie ewaluowanego podmiotu w ramach danej dyscypliny naukowej (§ 17 ust. 8 pkt 1 rozporządzenia).
Jak uwidocznione będą i w jakim miejscu udostępniane informacje o wykazywanym spełnieniu przez uczelnię kryterium “wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki”?
Informacje w tym zakresie należy będzie wprowadzać do POL-onu we właściwym module. Natomiast dowody danego wpływu (nie więcej niz5 dowodów dla każdego wpływu) należy będzie wprowadzać w systemie teleinformatycznym wskazanym przez Ministra w terminie do 30 czerwca 2021. Dowodu wpływu będzie można wprowadzać do tego systemu w terminie do 15 stycznia 2022 r.
Kryterium II – projekty. W jaki sposób dzielone są środki i przyznawane punkty w przypadku osób/kierowników projektów, którzy reprezentują dwie dyscypliny o różnych udziałach procentowych? Czy wpływ ma również wartość N w danej dyscyplinie?
Każde osiągnięcie może być wykazane przez osobę/kierownika projektu w ewaluacji tylko raz i tylko w ramach jednej dyscypliny. W ewaluacji będą uwzględnione projekty, których tematyka jest merytorycznie związana z badaniami naukowymi prowadzonymi w ewaluowanym podmiocie w danej dyscyplinie naukowej wskazanej w systemie POL-on.
W przypadku, gdy projekt jest interdyscyplinarny (np. obejmuje 2 dyscypliny) to ewaluowany podmiot określa procentowy udział środków finansowych przyznanych na realizację tego projektu, przypadających na daną dyscyplinę naukową. (§22 ust. 3 rozporządzenia)
W ramach oceny efektów finansowych 1 pkt przyznawany jest za sumę przyznanych środków finansowych, w zależności od rodzajów realizowanych projektów, kwestię te reguluje (§22 ust. 4 rozporządzenia).
Czy zasiłki opiekuńcze należy wliczać do sumy dni wykazywanych w module pracownicy w zakładce nieobecności?
Zasiłków opiekuńczych nie należy wliczać do tej liczby gdyż pole te służy jedynie do wprowadzania informacji o nieobecności z tytułu:
1)urlopu bezpłatnego,
2) urlopu dla poratowania zdrowia,
3) któregokolwiek z urlopów związanych z rodzicielstwem, określonych w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917, z późn. zm.2)),
4) zasiłku chorobowego lub pobierania świadczenie rehabilitacyjnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 1368, z późn. zm.).
Pytanie dotyczące oświadczeń: Jaką datę należy wpisać przy składaniu oświadczeń o liczbie N i o dyscyplinie naukowej – datę zatrudnienia czy datę złożenia? np. osoba zatrudniona z dniem 1.10 – składa oświadczenie z datą 1.10 czy z datą złożenia np. 13.10? Czy może różnić się data złożenia oświadczeni od daty zatrudnienia, jeżeli mieścimy się w okresie 14 dni od zatrudnienia?? Co w sytuacji kiedy oświadczenie osoby zatrudnionej 1.10 zostało wprowadzone do POL-on z datą np. 20.12? Data na wersji papierowej oświadczenia to 20.10, więcej niż 14 dni po zatrudnieniu.
Należy wprowadzić datę złożenia oświadczenia. Jednocześnie wyjaśniamy, że w ewaluacji uwzględnia się informacje według stanu na koniec danego roku więc różnice między datą zatrudnienia, a datą złożenia oświadczenia nie są istotne dla procesów, w których te dane są wykorzystywane.
W jakim module powinny być wpisane badania zlecone wykonywane przez jednostki naukowe Uczelni dla podmiotów zewnętrznych?
Osiągnięcia w ramach sług badawczych świadczonych na zlecenie podmiotów nienależących do systemu szkolnictwa wyższego i nauki, wykazywane są w ramach oceny efektów finansowych badań naukowych i prac rozwojowych (kryterium II ewaluacji) (§22 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia). Znajdą sie one w module “dane finansowe”.
Czy wprowadzamy też patenty uzyskane w Rosji?
Tak, jeżeli objęte są także prawami ochronnymi w Polsce. W ewaluacji uwzględnia się przyznane patenty europejskie przyznawane przez Europejski Urząd Patentowy (jednostkę podległą Europejskiej Organizacji Patentowej) lub przyznane za granicą co najmniej w jednym z państw należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, pod warunkiem, że wynalazek został zgłoszony również w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.
Rosja nie jest członkiem ww. organizacji więc te patenty nie będą uwzględniane w ewaluacji.
Czy opisy wpływu mamy również wprowadzić do 30.06.2021r., jeżeli moduł dot. opisów wpływu będzie udostępniony dopiero w czerwcu (harmonogram OPI wskazuje czerwiec 2021), a dowody wpływu mamy wprowadzić do 15.01.2022r. (dowody są częścią opisu). Moduł osiągnięcia artystyczne będzie dostępny w marcu (zgodnie z harmonogramem OPI), zatem zostanie nam tylko dwa miesiące na ręczne wprowadzenie około 1000 rekordów. Czy po 30.06.2021r. będzie można uzupełniać, modyfikować, usuwać dodawać osiągnięcia zrealizowane 2017-2021, jeżeli nie zdążymy ich wszystkich w prowadzić w terminie do 30.06.2021r.?
Informacje o opisach wpływu należy wprowadzać w dedykowanym do tego celu module systemu POL-on. Z istoty wpływów działalności naukowej jest to, że mogą one zmieniać się w czasie np. z tytułu pojawianie się nowych dowodów. Z tego powodu po 30.06.2021r. będzie można uzupełniać, modyfikować, usuwać dodawać osiągnięcia.
Natomiast dowody wpływu należy będzie wprowadzać do dnia 15 stycznia 2022 r. w systemie teleinformatycznym wskazanym przez Ministra w terminie do 30 czerwca 2021 r.
Czy opisy wpływu należy raportować na bieżąco, systematycznie, tak jak inną sprawozdawczość np. osiągnięcia artystyczne?
Opisy wpływu znacznie różnią się od innych osiągnięć, które w momencie zaistnienia są już dalej niezmienne (np. data realizacji jakiegoś osiągnięcia). Dlatego też nie jest to niezbędne gdyż opisy wpływu mogą zmieniać się w czasie, pojawiać się nowe fakty, nowe dowody.
Czy publikacje artystyczne związane z dyscypliną sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki spełniające kryteria publikacji naukowych należy na bieżąco wprowadzać do systemu PBN, w ramach bieżącej sprawozdawczości (nie mam tu na myśli modułu repozytoryjnego PBN)?
Publikacje artystyczne należy bezwzględnie wprowadzać do systemu w module dotyczącym osiągnięć artystycznych. Zalecamy także równoległe wprowadzania informacji do PBN. Pragniemy podkreślić, że w ramach osiągnięć artystycznych, publikacje zostaną uwzględnione tylko wtedy, gdy zostaną sprawozdane w module “osiągnięcia artystyczne”. Natomiast jeśli osoba prowadzi także działalność w dyscyplinie naukowej „nauki o sztuce” to swoje publikacje powinna bezwzględnie wprowadzać do systemu POL-on.
Pytanie dotyczy sprawozdawczości patentów i praw ochronnych przez uczelnie artystyczne: czy uzyskane prawo ochronne na wzór użytkowy należy sprawozdawać w POL-on jeśli autorem tego wzoru użytkowego jest pracownik ASP reprezentujący dyscyplinę artystyczną – sztuki plastyczne o konserwacja dzieł sztuki?
Wprowadzać można i należy ze względu na fakt, że system POL-on jest systemem informacyjnym i informacje w nim zawarte są wykorzystywane m. in. do celów statystycznych. Jednakże w ewaluacji w dyscyplinach artystycznych nie są one uwzględniane.
Czy w przypadku np. projektów z zakresu architektury wnętrz będzie możliwość wprowadzenia daty realizacji opcjonalnie (lub / i) do daty pierwszego upublicznienia?
Należy będzie wprowadza odrębnie następujące informacje:
a) rok i nazwę państwa realizacji osiągnięcia artystycznego,
b) rok i nazwę państwa pierwszego upublicznienia osiągnięcia artystycznego.
Czy uczelnie artystyczne mają również obowiązek sprawozdawania projektów naukowych?
Nie, gdyż w ewaluacji w dyscyplinach artystycznych stosuje się jedynie dwa kryteria. Rodzaje osiągnięć artystycznych uwzględnianych w ocenie poziomu artystycznego prowadzonej działalności naukowej w zakresie twórczości artystycznej i liczba przyznawanych za nie punktów – określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Czy do POLonu 2.0 w ramach “osiągnięć artystycznych” trzeba będzie wprowadzić wszystkie osiągnięcia pedagogów z czasu objętego ewaluacją, czy tylko osiągnięcia, które uczelnia zamierza przedstawić w ramach ewaluacji?
Do systemu POL-on, należy wprowadzić wszystkie osiągnięcia artystyczne zgłoszone przez osoby, które złożyły oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 13 ustawy i:
1)zostały zaliczone do N w danej dyscyplinie artystycznej,
2)w okresie objętym ewaluacją odbywały kształcenie w szkole doktorskiej prowadzonej przez ewaluowany podmiot i przygotowywały rozprawę doktorską w dyscyplinie artystycznej albo w dziedzinie sztuki. (§20 ust. 3 rozporządzenia). Rodzaje osiągnięć artystycznych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Mam pytanie odnośnie modułu projekty. Na slajdzie “Dane widoczne w widoku tabelarycznym” mamy “Datę przyznania”. Czy chodzi o datę decyzji o dofinansowaniu projektu czy jakąś inną?
Należy wprowadzić datę przyznania środków. W rożnych konkursach środki mogą być przyznane w różnej formie – decyzji lub umowy. Należy więc wprowadzać datę zawarcia umowy lub wydania decyzji przez instytucję finansującą.
Czy prace naukowo badawcze zlecone rejestrujemy w module Przychody z usług badawczych (każda praca oddzielnie)? Czy prace te należy również wprowadzać w moduł Projekty?
Prace zlecone – to nie są projekty. Należy wprowadzać w punkcie dotyczącym usług badawczych (moduł “dane finansowe”).
Osiągnięcia w ramach usług badawczych świadczonych na zlecenie podmiotów nienależących do systemu szkolnictwa wyższego i nauki, wykazywane są w ramach oceny efektów finansowych badań naukowych i prac rozwojowych (kryterium II ewaluacji) (§22 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia).
Czy uczelnie artystyczne mają obowiązek sprawozdawania informacji o uzyskanym patencie na wynalazek, o uzyskanym prawie ochronnym na wzór użytkowy?
Rodzaje osiągnięć artystycznych uwzględnianych w ocenie poziomu artystycznego prowadzonej działalności naukowej w zakresie twórczości artystycznej i liczba przyznawanych za nie punktów – określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Pytanie o Projekty naukowe: Czy w ramach migracji wpisanych już projektów naukowych w POL-on 1 (od 2017 roku) zostaną przeniesione do POL-on 2 tylko te projekty, które spełniają kryteria wskazane w Rozporządzeniu w sprawie ewaluacji z dn. 22.02.2019 (z pozn. zm.), wymienione w par. 22? Czyli nie zostaną zmigrowane inne projekty wpisane w POL-on 1 np. projekty MNISW, Erasmus, Erasmus+ do POL-on 2 (bo nie mają znaczenia w ewaluacji)? Czy w takim razie nie będziemy gromadzić już informacji o innych projektach naukowych realizowanych przez jednostki naukowe?
POL-on jest systemem informacyjnym o nauce i szkolnictwie wyższym wykorzystywanym do różnych celów. Należy więc dążyć do tego, aby przetwarzane informacje były kompletne. W związku z tym należy wprowadzić informacje o wszystkich projektach, zdając sobie sprawę, że tylko niektóre będą uwzględniane w ewaluacji.
W § 23 nowelizacji do Rozporządzenia w sprawie ewaluacji widnieje zapis “Ewaluowany podmiot zamieszcza dowody wpływu w terminie do dnia 15 stycznia roku, w którym jest przeprowadzana ewaluacja, w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ministra” czy w związku z tym w systemie POL-on dowody wpływu mają być zamieszczone do 30 czerwca 2021 roku?
Zgodnie z ww. przepisem rozporządzenia w sprawie ewaluacji dowody wpływu będą rejestrowane w innym systemie wskazanym do 30 czerwca 2021 r. Dowody wpływu będzie można zamieszczać dopiero po uruchomieniu systemu do dnia 15 stycznia 2022 r.
Czy do charakterystyki realizacji konserwatorskiej (kategoria 2.4) zamieszczonej w POL-on mamy dodawać załączniki w postaci programu prac konserwatorskich/projektu konserwatorskiego, dokumentacji konserwatorskiej (często są to bardzo duże opracowania i nie zawsze dostępne, ponieważ są archiwizowane w odpowiednich urzędach państwowych), umowy, protokół z komisji konserwatorskiej np. protokół odbioru?
Należy wyczerpująco scharakteryzować dzieło tak aby ekspert mógł je ocenić. Opis ten powinien być w miarę krótki i treściwy więc nie należy załączą tam niepotrzebnych informacji.
Zgodnie z podanymi informacjami dane dot. osiągnięć artystycznych za lata 2017-2020 mamy wprowadzić do 30 czerwca 2021r., podobnie jak opisy wpływu. Wykonanie takiej ilości pracy, w tak krótkim terminie może być dla nas zwyczajnie nie realne. W POL-on 1 mamy dodatkowo około 1500 rekordów, z którymi nie wiadomo jak poradzi sobie POL-on 2.0.
Proponujemy już obecnie przygotowywać informacje dotyczące osiągnięć artystycznych tak aby potem wprowadzenie ich do systemu przebiegło sprawnie i bez problemów.
W którym momencie należy wpisać słuchaczy eksternistycznego trybu przygotowania rozprawy doktorskiej? W momencie zapisu na eksternistyczny tryb czy dopiero w momencie złożenia formalnych dokumentów o nadanie stopnia doktora.
Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on (Dz. U. z 2019 r. poz. 496) do wykazu osób ubiegających się o stopień doktora dane wprowadzane są w terminie 21 dni od dnia złożenia wniosku o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym.
W myśl § 14 ust. 1 pkt 1 przywołanego aktu wykonawczego dane do bazy dokumentów w postępowaniach awansowych wprowadzane są w terminie 14 dni od dnia wszczęcia postępowania.
Wobec braku odmiennych uregulowań zawartych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm. – dalej PSWiN) odpowiednie zastosowanie znajdą przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (zob. art. 178 ust. 3 PSWiN). Zgodnie z art. 61 § 3 Kpa datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej. W omawianym przypadku organem tym jest podmiot doktoryzujący.
Pytanie dot. postępowań awansowych? Kiedy należy wprowadzić dane typu PESEL członków Komisji habilitacyjnych w nowym postępowaniu. Nie otrzymujemy tych danych z RDN a uczelnia posiądzie takie dane dopiero kiedy zostaną podpisane umowy na recenzje – czasami te dane pozyskujemy dopiero z recenzją. Czy jest cezura czasowa na wprowadzenie tych danych?
Organizacyjne aspekty uzyskania numerów PESEL członków komisji habilitacyjnej znajdują się w kompetencji podmiotu habilitującego. W opinii resortu brak danych w przedmiotowym zakresie nie uniemożliwia natomiast wprowadzenia do Systemu POL-on pozostałych informacji, w których posiadaniu znajduje się już podmiot habilitujący. Zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on (Dz. U. z 2019 r. poz. 496) organy właściwe aktualizują dane w bazie dokumentów w postępowaniach awansowych niezwłocznie po zaistnieniu zmiany albo po uzyskaniu informacji o zmianie. W świetle przywołanej regulacji można – zdaniem Ministerstwa – przyjąć, że dane dotyczące członków komisji habilitacyjnej zostaną uzupełnione w Systemie POL-on przez podmiot habilitujący po uzyskaniu informacji w przedmiotowym zakresie.
Czy postępowanie awansowe o nadanie tytułu profesora jest prowadzone w obrębie dziedziny czy dyscypliny w ramach której są prowadzone badania naukowe? Czy możliwe jest nadanie stopnia lub tytułu w dwóch dyscyplinach w ramach jednego postępowania? Czy istotny jest dorobek czy wcześniej uzyskany stopień?
Zgodnie z art. 177 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.) tytuł profesora nadaje się w dziedzinie albo w dziedzinie i dyscyplinie lub dyscyplinach. Natomiast przepisy przywołanej ustawy nie przewidują możliwości uzyskania stopnia doktora oraz stopnia doktora habilitowanego w dwóch dyscyplinach na podstawie jednego postępowania awansowego. Stopień doktora habilitowanego nadaje się wyłącznie w dziedzinie i dyscyplinie (art. 177 ust. 2 zd. 1), natomiast stopień naukowy doktora może zostać nadany ewentualnie w dziedzinie (art. 177 ust. 2 zd. 2), jeżeli rozprawa doktorska obejmuje zagadnienia naukowe z więcej niż jednej dyscypliny naukowej zawierającej się w danej dziedzinie nauki i nie jest możliwe wskazanie tzw. dyscypliny wiodącej (art. 177 ust. 6).
Szczegółowe wymagania dokumentacyjne wniosków w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego oraz w sprawie tytułu profesora (w tym także w zakresie dorobku naukowego) zostały upublicznione przez Radę Doskonałości Naukowej na stronie internetowej organu pod adresem:
Jak obliczane są koszty prowadzonego postępowania przez RDN?
Zasady wnoszenia opłat za przeprowadzenie przez Radę Doskonałości Naukowej postępowania w sprawie nadania tytułu profesora zostały szczegółowo przedstawione na stronie internetowej organu, pod adresem: https://www.rdn.gov.pl/postepowanie-profesorskie.zasady-wnoszenia-oplat-za-przeprowadzenie-postepowania-w-sprawie-nadania-tytulu-profesora.html
Data wszczęcia postępowania habilitacyjnego – to data wpływu do podmiotu habilitacyjnego – to dlaczego RDN w swoich pismach do RND pisze o postępowaniu wszczętym na wniosek w takim i takim dniu jeśli zwraca się o podjęcie uchwały o wszczęcie postępowań?
RDN podaje jako datę wszczęcia postępowania o nadanie stopnia dr hab, podaje datę wpływu do RDN?
Otrzymując korespondencję z RDN po dokonaniu oceny formalnej mamy następujące stwierdzenie ….. pod dokonaniu oceny formalnej wniosku XXXXXX wszczętego w dniu ……… czy nie powinni pisać ( zgodnie z inf. ze szkolenia) złożonego w dniu bo wtedy można się pomylić właśnie jaka jest data wszczęcia?
Odpowiedz na 3 powyższe pytania: W opinii resortu – zgodnie z informacjami udostępnionymi w Centrum Pomocy Systemu POL-on 2.0 (https://polon.nauka.gov.pl/pomoc/faq-category/baza-dokumentow-awansowych/) – jako datę wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego uznać należy datę wpływu dokumentów z Rady Doskonałości Naukowej do podmiotu habilitującego.
Informujemy równocześnie, że każdy podmiot stosujący prawo jest zobowiązany i uprawniony do dokonywania jego interpretacji we własnym zakresie, zaś stanowisko prezentowane przez Ministerstwo nie ma waloru interpretacji wiążącej. Stanowisko Ministerstwa zostało przekazane Radzie Doskonałości Naukowej.
Czy cofnięcie wniosku przez kandydata powoduje umorzenie postępowania? Jaki organ podejmuje uchwałę o umorzeniu w przypadku wyznaczenia instytucji do prowadzenia postępowania (po odmowie przez inną instytucję)?
Zgodnie z art. 105 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.
W świetle art. 221 ust. 13 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce stwierdzić można, że pośrednio przyjęto potrzebę dokonania automatycznego umorzenia postępowania habilitacyjnego jako bezprzedmiotowego, co jednak wymaga stosownej uchwały organu podmiotu habilitującego (vide: H. Izdebski, J. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019, s. 358).
Przy wskazanych w zapytaniu okolicznościach, o których mowa w art. 221 ust. 2-3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, umorzenia postępowania dokonuje – w opinii Ministerstwa – podmiot habilitujący wskazany przez Radę Doskonałości Naukowej do jego przeprowadzenia.
Czy wniosek habilitacyjny – jest rozumiany jako wniosek z wszystkimi załącznikami czy tylko – sam wniosek – formularz?
Zgodnie z art. 220 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego obejmuje: opis kariery zawodowej, wykaz tzw. osiągnięć habilitacyjnych, o których mowa w art. 219 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz wskazanie podmiotu habilitującego wybranego do przeprowadzenia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
Mam pytanie o osoby, którym nadano stopień doktora. W jakim przypadku wpisujemy je do Polonu 1, a w jakim do Polonu 2?
Postępowania awansowe wszczęte do dnia 30 kwietnia 2019 r. i prowadzone na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1789) należy rejestrować w poprzednim Systemie POL-on 1.0 (z dotychczasowym zakresem danych).
Postępowania awansowe wszczęte od dnia 1 października 2019 r. i prowadzone na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.) należy rejestrować w Systemie POL 2.0 z nowym zakresem danych.
Pytanie dotyczy daty złożenia oświadczenia o dyscyplinie i o zaliczeniu do liczby „N”. Pracownik został zatrudniony 1 października na etacie badawczo-dydaktycznym. Złożył wspomniane oświadczenia: a) 14 października; oświadczenia zostały wprowadzone do Pol-on’u z datą 14 października. Czy jest to błąd? Czy data złożenia oświadczenia w Pol-on’ie powinna być 1 października, czy może zostać 14 października? Czy będą “kary” dla dyscypliny – zmniejszenie liczby dokonań naukowych uwzględnianych w ocenie działalności naukowej w ewaluacji? b) 20 października; oświadczenia zostały wprowadzone do Pol-on’u z datą 20 października. Czy jest to błąd? Czy data złożenia oświadczenia w Pol-on’ie powinna być 1 października, czy może zostać 20 października? Czy będą “kary” dla dyscypliny – zmniejszenie liczby dokonań naukowych uwzględnianych w ocenie działalności naukowej w ewaluacji? c) 20 października; oświadczenia zostały wprowadzone do Pol-on’u z datą 14 października. Czy jest to błąd? Czy data złożenia oświadczenia w Pol-on’ie powinna być 1 października, czy może zostać 14 października? Czy będą “kary” dla dyscypliny – zmniejszenie liczby dokonań naukowych uwzględnianych w ocenie działalności naukowej w ewaluacji?
Pracownik prowadzący działalność naukową, w terminie 14 dni od dnia zatrudnienia, nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym został zatrudniony, składa oświadczenie o zaliczeniu do N. Jeśli termin został nieznacznie przekroczony, konsekwencji dla ewaluacji nie będzie. Istotne jest, aby na dzień 31 grudnia danego roku pracownik miał ważne, podpisane oświadczenie i wprowadzone do POL-on.
W jaki sposób wykazywać udział czasu pracy w związku z wykonywaniem pracy administracyjnej na rzecz uczelni. Jak to się ma do wykazywania udziału procentowego czasu pracy pracowników badawczych zaliczonych do liczby N?
Takich udziałów się nie wykazuje. Wykazuje się jedynie podział pracy związanej z prowadzeniem działalności naukowej pomiędzy reprezentowanymi dyscyplinami. Jeśli jest jedna dyscyplina – wówczas jest 100%, niezależnie od tego ile pracownik poświęca czasu na badania, a ile na pracę administracyjną.
Jakie dane i w jaki sposób będą wykorzystywane w postępowaniu prowadzonym przez RDN?
Rada Doskonałości Naukowej prowadzi (w całości) postępowanie w sprawie nadania tytułu profesora. Postępowanie wszczyna się na wniosek kandydata składany do RDN, zawierający uzasadnienie wskazujące na spełnienie wymagań, o których mowa w art. 227 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.). Szczegółowe wymagania dokumentacyjne wniosków w sprawie nadania tytułu profesora są dostępne na stronie internetowej Rady Doskonałości Naukowej pod adresem: https://www.rdn.gov.pl/postepowanie-profesorskie.wymagania-dokumentacyjne-wnioskow-w-sprawie-nadanai-tytulu-profesora.html. Obejmują one m.in.: wniosek przewodni, dane wnioskodawcy, autoreferat, wykaz opublikowanych prac naukowych lub twórczych prac zawodowych, informację o uprzednim ubieganiu się o nadanie tytułu profesora, oświadczenie lustracyjne.
W zakresie sposobu wykorzystywania danych zapytanie skierować należy bezpośrednio do Rady Doskonałości Naukowej. Zgodnie z art. 232 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Rada w zakresie prowadzonych postępowań pełni funkcję centralnego organu administracji rządowej.
Równocześnie wskazać należy, że minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki prowadzi w ramach bazy dokumentów w postępowaniach awansowych Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on wykaz osób ubiegających się o tytuł profesora (art. 348 ust. 1 pkt 3 ustawy). Obejmuje on: imiona i nazwisko kandydata, numer PESEL (a w przypadku jego braku – numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało), wniosek o nadanie tytułu profesora i datę jego złożenia, imiona i nazwisko recenzenta wraz z numerem numer PESEL (a w przypadku jego braku – numerem dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało, oraz miejsce zatrudnienia), opinie recenzentów w zakresie spełniania wymagań ustawowych, o których mowa w art. 227 ust. 1 i 2 (i daty ich opracowania), informacje o nadaniu lub pozbawieniu tytułu profesora.
Dane w powyższym zakresie wprowadza do Systemu POL-on Przewodniczący Rady Doskonałości Naukowej. Dane są powszechnie dostępne, z wyłączeniem numeru PESEL i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość (art. 348 ust. 3 ustawy).
Jak jest podstawa prawna zmian wprowadzonych 11 grudnia 2020, o których Państwo wspominali?
Umożliwienie wprowadzania 0% udziału czasu pracy związanej z działalnością naukową w danej dyscyplinie dla pracowników niezajmujących stanowisk badawczych, badawczo-dydaktycznych i naukowych nie jest wymuszona zmianą przepisów. Jest to postulat środowiska akademickiego, który został zrealizowany.
Szanowni Państwo, czy dobrze zrozumiałam, że do systemu POL-on należy wprowadzić opisy wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki do 31 czerwca 2021 roku, a do 15 stycznia 2022 zamieścić dowody tego wpływu? Czyli już do końca czerwca 2021 musimy mieć ustalone jakie wpływy chcemy wykazać w ewaluacji? Jeśli tak, to czy będzie można zmienić opis wpływu na inny po 31 czerwca 2021 roku, jeśli okaże się, że np. nie jesteśmy w stanie wykazać jego dowodów?
Na stronach POL-on opublikowano komunikat dot. uzupełniania danych w tym zakresie. Ostateczny termin uzupełnienia danych to 15 stycznia 2022 r.
Jeżeli moduł “Projekty” pojawi się do końca II kwartału, a termin uzupełnienia to 30.06 (też koniec drugiego kwartału) to jaka jest szansa zdążyć z uzupełnianiem danych “do tyłu” od 2017 roku (np. streszczenia i słowa kluczowe dotąd nie były wpisywane, a teraz muszą)?
Na stronach POL-on opublikowano komunikat dot. uzupełniania danych w tym zakresie. Ostateczny termin uzupełnienia danych to 15 stycznia 2022 r.
Jeżeli osiągnięciem artystycznym wybranym do opisu wpływu będzie duży projekt artystyczny lub realizacja konserwatorska na którą składa się wiele dzieł, mamy obowiązek wybrać tylko 5 dzieł?
Przepisy określają, że w opisie wpływu można wskazać do 5 osiągnięć artystycznych (rozporządzenie zmieniające rozporządzenie ws. POL-on §5 ust. 3 pkt 6 lit.f). Należy przy tym zauważyć, że w rozumienia rozporządzenia ws. ewaluacji jakości działalności naukowej pojęcie osiągnięcia artystycznego nie jest równoznaczne z pojęciem dzieła, lecz obejmuje również inne kategorie osiągnięć, odnoszące się m.in. do realizacji konserwatorskich i projektów artystycznych. Katalog rodzajów osiągnięć artystycznych, które są uwzględniane w ewaluacji, określa załącznik do rozporządzenia ws. ewaluacji jakości działalności naukowej.
Skąd wynika termin wprowadzania danych dotyczących III kryterium ewaluacji do dnia 30 czerwca 2021 roku? Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia, dowody wpływu można zamieszczać do 15 stycznia roku, w którym przeprowadzana jest ewaluacja.
Na stronach POL-on opublikowano komunikat dot. uzupełniania danych w tym zakresie. Ostateczny termin uzupełnienia danych to 15 stycznia 2022 r.
Opis wpływu ma być przygotowany w języku polskim i angielskim? A dowody wpływu? Także? Jeśli dowodem wpływu będzie film, to co wówczas?
Przepisy nie nakładają obowiązku tłumaczenia dowodów wpływu działalności naukowej na język angielski lub inny język. Jednakże szczegółowa charakterystyka dowodów wpływu musi zostać przygotowana zarówno w języku polskim, jak i angielskim (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on (Dz.U. z 2021 r. poz. 71).
Czy Ministerstwo oraz Zespół OPI /SEDN planują szkolenia dedykowane wyłączenie dyscyplinom artystycznym w zakresie zasad ewaluacji, (I i III kryterium), sprawozdawczości osiągnięć artystycznych, opisów wpływu w POL-on, reguł dla sztuki w SEDN. Przepisy/zasady ewaluacji dla dyscyplin artystycznych są odrębne w rozporządzaniach i bardzo liczymy na ich szczegółowe omówienie.
W chwili obecnej szkolenia nie są planowane. Ministerstwo będzie reagować na zgłoszone potrzeby środowiska.
Jeżeli wszystkie opisy wpływu dotyczą roku 2021 to rozumiem, że termin 30.06.2021 jako termin uzupełnienia danych nie obowiązuje?
Na stronach POL-on opublikowano komunikat dot. uzupełniania danych w tym zakresie. Ostateczny termin uzupełnienia danych to 15 stycznia 2022 r.
Czy opisy wpływu zgłaszane w ewaluacji jednostki za okres 2017-2020 muszą być wprowadzone do systemu POLON w terminie do końca czerwca 2021 roku? Jeśli tak, to w jakim zakresie – czy mają to być już kompletne opisy?
Na stronach POL-on opublikowano komunikat dot. uzupełniania danych w tym zakresie. Ostateczny termin uzupełnienia danych to 15 stycznia 2022 r.
Dotyczy opisu wpływu – pola związanego z rolą podmiotu: co w tym polu mają podać uczelnie artystyczne skoro do ewaluacji mogą zgłaszać osiągnięcia artystyczne bez związku z zatrudnieniem?
W przypadku osiągnięć artystycznych należy opisać rolę osób, które są lub były zatrudnione w podmiocie albo odbywały w nim kształcenie, w tworzeniu tych osiągnięć.
Skąd wynika data raportowania III kryterium do 30.06.br.? Termin udostępnienia dla Jednostek tego modułu to II kwartał?
Na stronach POL-on opublikowano komunikat dot. uzupełniania danych w tym zakresie. Ostateczny termin uzupełnienia danych to 15 stycznia 2022 r.
Dokąd zmigrowane zostaną dane z dawnej funkcjonalności “Patenty i dokonania”: “Efekty naukowe” oraz “Wdrożenia”?
Dane nie będą migrowane ze starego modułu patentów.
W jaki sposób oblicza się udziały procentowe dla dyscyplin (pracownicy naukowi) za 2017 r.?
Dla 2017 r. uwzględnia się udziały ważne na dzień 31 grudnia 2018 r.
Jakie są konsekwencje opóźnienia przy wpisywaniu danych do POLON-u?
Za niezaktualizowanie danych w terminie może być nałożona administracyjna kara pieniężna do 50 tys. zł.
Szanowni Państwo, moduł dla osiągnięć artystycznych nie istnieje, zapewniano nas, na szkoleniach w zeszłym roku, że ten moduł ruszy w 2020. Danych do uzupełnienie wstecz od 1.01.2017 mamy kilka tysięcy. Nie jest realne zrobić to do końca czerwca 2021. To po raz kolejny pokazuje jak nierówno (niesprawiedliwie) są traktowane uczelnie artystyczne.
Na stronach POL-on opublikowano komunikat dot. uzupełniania danych w tym zakresie. Ostateczny termin uzupełnienia danych to 15 stycznia 2022 r.